STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 26 STYCZNIA 2011 R. W SPRAWIE KWOTY WOLNEJ OD POTRĄCEŃ PRZY WYPŁATACH
NALEŻNOŚCI ZA ROK POPRZEDNI W ROKU NASTĘPNYM
GPP-364-4560- 3-1/11/PE/RP
Zgodnie z
art. 871 § 1 kodeksu pracy wolna od potrąceń jest kwota
wynagrodzenia za pracę w wysokości:
1)
minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych
przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy,
po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz
zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych – przy potrącaniu sum
egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż
świadczenia alimentacyjne,
2) 75 proc.
wynagrodzenia określonego w pkt 1 – przy potrącaniu
zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi,
3) 90 proc.
wynagrodzenia określonego w pkt 1 – przy potrącaniu
kar pieniężnych przewidzianych w art. 108.
Wysokość
minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalana jest corocznie na podstawie ustawy
z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. nr 200, poz. 1679 ze zm.) w drodze wydanego na mocy
upoważnienia ustawowego rozporządzenia Rady Ministrów. Dokonując potrąceń z
wynagrodzenia za pracę pracodawca obowiązany jest stosować kwotę wolną od
potrąceń w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dacie
dokonywania potrącenia.
STANOWISKO BIURA KRAJOWEJ RADY KOMORNICZEJ
Z 18 STYCZNIA 2011 R. W SPRAWIE KWOTY WOLNEJ OD POTRĄCEŃ PRZY WYPŁATACH NALEŻNOŚCI ZA ROK
POPRZEDNI W ROKU NASTĘPNYM
(KRK/IV/117/11)
W
odpowiedzi na zapytanie biuro Krajowej Rady Komorniczej uprzejmie informuje, że
wyliczenia dokonuje się za miesiąc, którego to dotyczy, a nie w którym jest
wypłacane.
- Dyrektor Biura
Krajowej Rady
Komorniczej
Iwona Karpiuk - Suchecka
STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE ZALICZENIA
DO STAŻU PRACY, OD KTÓREGO ZALEŻY WYMIAR URLOPU WYPOCZYNKOWEGO JEDNOCZESNEGO
OKRESU ODBYWANIA STAŻU ABSOLWENCKIEGO I NAUKI (GPP – 110 - 4560 - 72 - 1/10/PE/RP)
W myśl przepisów art.155 § 2 Kodeksu
pracy, jeżeli pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia, do okresu pracy,
od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się bądź okres zatrudnienia, w którym
była pobierana nauka, bądź okres nauki, zależnie od tego, co jest
korzystniejsze dla pracownika.
Jak wynika z przepisów art. 79 ust.1
ustawy z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2008 r., Nr 69, poz. 415 ze zm.) okresy pobierania
stypendium w czasie trwania stażu absolwenckiego wlicza się do okresu pracy
wymaganego do nabycia lub zachowania uprawnień pracowniczych oraz okresów
składkowych w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych. Jednakże stosownie do przepisów art.79 ust.2 ww.
ustawy okresów pobierania stypendium nie wlicza się jednak do okresu
zatrudnienia, od którego zależy nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego. Zatem
okres pobierania stypendium wliczany jest tylko do stażu pracy, od którego
zależy wymiar urlopu wypoczynkowego.
Ponadto należy zaznaczyć, że staż nie jest
formą zatrudnienia w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Osoba odbywająca staż
ma nadal status bezrobotnego.
Jednakże przy ustalaniu stażu pracy
warunkującego nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego oraz jego wymiaru, okres
pobierania stypendium w czasie stażu absolwenckiego jest traktowany
równorzędnie z okresem zatrudnienia.
Przepisy Kodeksu pracy nie wskazują
sposobu postępowania w sytuacji, gdy okresy pobierania nauki pokrywają się z
okresami wliczanymi do okresu, od którego zależy wymiar urlopu.
Z uwagi na brak stosownej regulacji
możliwe jest przyjęcie iż, przy ustalaniu stażu pracy, od którego zależy wymiar
urlopu wypoczynkowego pracownika, który jednocześnie odbywał staż absolwencki i
uczył się należy uwzględnić zarówno okres stażu, w czasie którego pobierane
było stypendium oraz udokumentowany okres nauki tego pracownika.
Przyjęcie takiego stanowiska mogłoby
jednak prowadzić do podwójnego zaliczenia tego samego okresu czasu do okresu,
od którego zależy wymiar urlopu. Z tego względu – z uwagi, że jest to okres zaliczalny do okresu zatrudnienia – za dopuszczalne należy
uznać stosowanie w takiej sytuacji per analogiam
art.155 § 2 k.p.
Jednakże w związku z nieuregulowaniem
tej kwestii w przepisach prawa pracy nie jest możliwe zajęcie jednoznacznego
stanowiska. W przypadku sporu pomiędzy pracownikiem a pracodawcą właściwy do
jego rozstrzygnięcia będzie sąd pracy.
STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
W SPRAWIE EKWIWALENTU ZA URLOP NIEPEŁNOETATOWCA
(GPP – 110 - 4560
- 92 - 1/10/PE/RP)
Stosownie do przepisów § 18
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 stycznia 1997 r. w
sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i
wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop
(Dz. U. Nr 2, poz.14 ze zm.) ekwiwalent za niewykorzystany przez pracownika
urlop wypoczynkowy oblicza się dzieląc sumę miesięcznych wynagrodzeń ustalonych
w sposób wskazany w rozporządzeniu przez współczynnik, a następnie dzieląc tak
otrzymany ekwiwalent za jeden dzień urlopu przez liczbę odpowiadającą dobowej
normie czasu pracy obowiązującej pracownika. Tak otrzymany ekwiwalent za
jedną godzinę urlopu należy pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego
przez pracownika urlopu wypoczynkowego.
Normy czasu pracy zawiera przepis
art.129 § 1 Kodeksu pracy ustanawiając normę dobową - 8 godzin i normę średniotygodniową
– 40 godzin, które co do zasady, obowiązują wszystkich pracowników. Norma ta, w
znaczeniu miary czasu, jest górną granicą spełniania przez pracownika obowiązku
świadczenia pracy wynikającego z tytułu zawarcia umowy o pracę. Odstępstwo od
podstawowej normy czasu pracy dopuszczalne jest wyłącznie, gdy przepisy Kodeksu
pracy lub przepisy szczególne wyraźnie to przewidują.
Oprócz
pojęcia normy czasu, dla określenia miary czasu pracy używa się pojęcia wymiar
czasu pracy. Pojęcia te nie są równoznaczne, bowiem wymiar czasu pracy to
długość czasu, w jakim pracownik obowiązany jest pozostawać do dyspozycji
pracodawcy w obrębie każdego dnia (roboczego) i tygodnia pracy.
Wymiar czasu
pracy nie zawsze jest identyczny z normą czasu pracy. Niższy niż norma, wymiar
czasu pracy może wynikać m.in. z postanowień umowy o pracę – tzw. zatrudnienie
w niepełnym wymiarze – na pół lub inaczej określoną część etatu.
Zatem ustalając ekwiwalent pieniężny
za urlop wypoczynkowy dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu
pracy, należy przy obliczaniu wynagrodzenia za jeden dzień obniżyć współczynnik
ekwiwalentowy stosownie do wymiaru czasu pracy, a
następnie tak ustalone wynagrodzenie za jeden dzień podzielić przez 8, gdyż
norma dobowa pracownika niepełno etatowego wynosi 8 godzin, a jedynie wymiar
czasu pracy tej grupy pracowników jest niższy niż 8 godzin, w zależności od
postanowień umowy o pracę.
Jednocześnie informujemy, że zmiany
wprowadzone w przepisach § 18 pkt 2 wymienionego na
wstępie rozporządzenia wynikały z tego, że zdecydowana większość zatrudnionych pracowników
jest objęta 8-godzinną dobową normą czasu pracy. Jednakże są także pracownicy
objęci niższymi dobowymi normami czasu pracy np. pracownicy objęci ustawą o
zakładach opieki zdrowotnej, dla których norma dobowa czasu pracy wynosi 7
godzin 35 min, czy też pracownicy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym
stopniu niepełnosprawności, których norma dobowa czasu pracy wynosi 7 godzin. W
przypadku tych pracowników ustalanie ich godzinowej przeciętnej stawki
wynagrodzenia poprzez podzielenie przeciętnego wynagrodzenia za jeden dzień
przez 8 powodowało zaniżanie ich wynagrodzenia godzinowego.
STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
W SPRAWIE ZAKAZU PRACY W SKLEPACH INTERNETOWYCH
(GPP-87- 4560-82-1/10/PE/RP)
Przepisy prawa pracy nie definiują
pojęcia placówki handlowej, użytego w art. 1519a Kodeksu pracy.
Należy jednakże przyjąć, że pojęcie placówki handlowej
obejmuje co do zasady wszelkie instytucje i zakłady, których główną
działalnością jest działalność handlowa, zarówno hurtowa, jak i detaliczna.
Zakładając, że użyte w
pytaniu sformułowanie „wirtualne sklepy” odnosi się do działalności handlowej
dokonywanej za pośrednictwem internetu, należałoby
przyjąć, że zakaz pracy w placówkach handlowych w święta obejmuje również
sklepy internetowe.
Jednakże w przypadku sklepów
internetowych należy pamiętać, że ich działalność jest w wysokim stopniu
zautomatyzowana a dokonywanie sprzedaży ma z reguły miejsce za pomocą programów
komputerowych, automatycznie rejestrujących zakup i generujących odpowiednie
komunikaty do klientów. W związku z tym, inaczej niż przy placówkach handlowych
w znaczeniu potocznym, zakaz pracy w święto w takiej placówce nie musi oznaczać
niemożności jej działania. Jednakże w świetle art. 1519a Kp, niedopuszczalne będzie dokonywanie czynności związanych
z funkcjonowaniem takiego sklepu przez pracowników.
STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY Z 21 GRUDNIA
2010 R. W SPRAWIE KIEROWANIA PRACOWNIKÓW NA BADANIA LEKARSKIE
(GPP-426-4560-95-1/10/PE/RP)
Podstawą skierowania pracownika na badania lekarskie
poza terminami badań okresowych i kontrolnych może być art. 230 § 1 k.p. Stanowi on, że w razie stwierdzenia u pracownika
objawów wskazujących na powstawanie choroby zawodowej pracodawca jest
obowiązany, na podstawie orzeczenia lekarskiego, w terminie i na czas określony
w tym orzeczeniu, przenieść pracownika do innej pracy nie narażającej go na
działanie czynnika, który wywołał te objawy.
Z § 6 pkt 1 rozporządzenia
ministra zdrowia i opieki społecznej z 30 maja 1996 r.
w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej
opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów
przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. nr 69, poz.
332 ze zm.) wynika, że zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej nad
pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy, obejmuje w przypadkach
stwierdzenia u pracownika objawów wskazujących na powstawanie choroby zawodowej
(art. 230 § 1 k.p.), przeprowadzenie badań lekarskich
poza terminami wynikającymi z częstotliwości wykonywania badań okresowych i
orzekanie o możliwości wykonywania dotychczasowej pracy. Skierowanie na
przeprowadzenie badania wydaje pracodawca po zgłoszeniu przez pracownika, że
nie może wykonywać dotychczasowej pracy. Od dnia, w którym powinien być on
przeniesiony do odpowiedniej pracy, pracodawca jest obowiązany nie dopuścić go
do pracy dotychczasowej. Zatem podwładny powinien zwrócić się do pracodawcy o
skierowanie go na badanie, aby ustalić przesłanki do zastosowania art. 230 § 1 k.p. (objawy wskazujące na powstawanie choroby
zawodowej).
Natomiast zasady udzielania urlopów określa dział VII
kodeksu pracy. Z przepisów tych nie wynika możliwość udzielenia pracownikowi
urlopu przez pracodawcę (poza sytuacją określoną w art. 1671 i art.
168 k.p.), jeśli podwładny nie złoży stosownego
wniosku lub termin udzielenia urlopu nie wynika z planu urlopów.