INTERPRETACJA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

DEPARTAMENTU STRATEGII

(DS-WPZN-RD-400-192/09)

 

Zasady wypłacania dodatku za wysługę lat określają łącznie obowiązujące przepisy art. 33. ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674, z późn. zm.), § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. nr 22, poz. 181, z późn. zm.) oraz regulamin wynagradzania stanowiony przez jednostkę samorządu terytorialnego dla prowadzonych szkół i placówek. Zasady te stosuje się do wszystkich nauczycieli zatrudnianych w szkołach i placówkach zgodnie z przepisami ustawy – Karta Nauczyciela.

Art. 33. ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela przewiduje, iż nauczycielowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 1 proc. wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym, iż dodatek ten nie może przekroczyć 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Oznacza to, że nauczyciel nabywa prawo do dodatku za wysługę lat w czwartym roku pozostawania w stosunku pracy oraz, że procentowy wskaźnik wzrostu tego dodatku pozostaje niezmiennie taki sam, jeżeli nauczyciel nabył prawo do jego najwyższej wartości.

W świetle przepisu § 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (...), nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat, ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy.

Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony, przy czym do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia.

Jednakże nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, na mocy przepisu § 7 ust. 1 rozporządzenia, do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkól wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy, bez względu na sposób ustania stosunku pracy.

Jest to rozstrzygnięcie konsekwentne w stosunku do zasady zawartej w art. 22 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, która nauczycielom zatrudnionym w kilku szkołach jednocześnie, nie ogranicza prawa do dodatku za wysługę lat przepisem art. 91 b ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela.

Konsekwencją cytowanych przepisów rozporządzenia jest fakt, że w przypadku gdy nauczyciel pozostaje w stosunku pracy w kilku szkołach w łącznym wymiarze przekraczającym obowiązujący tego nauczyciela wymiar zajęć – prawo do dodatku za wysługę lat przysługuje nauczycielowi według zasad ogólnych. Oznacza to, że okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się wówczas odrębnie dla każdego stosunku pracy oraz, że do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia. A zatem w dodatkowym miejscu pracy nauczyciel nabędzie prawo do dodatku za wysługę lat na mocy art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela, czyli dopiero w czwartym roku pracy.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy oddać, iż nauczycielowi, który pozostaje w stosunku pracy jednocześnie w dwóch szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, jeżeli nauczyciel nabył prawo do określonej procentowo wysokości dodatku, dodatek ten jest wypłacany nauczycielowi w każdej szkole, w wysokości ustalonej proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.

 

(Rzeczpospolita, PiŚ z 12.12.2012 r., str. D9)

 

 

STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ

Z 16 LISTOPADA 2012 R.

W SPRAWIE WYKORZYSTANIA CZĘŚCI URLOPU MACIERZYŃSKIEGO PRZED PORODEM

 

MPiPS informuje, że zgodnie z art. 180 § 3 kodeksu pracy co najmniej dwa tygodnie urlopu macierzyńskiego mogą przypadać przed przewidywaną datą porodu, co oznacza że pracownica może wnioskować o urlop macierzyński przed porodem na okres dłuższy. Nie można jednak wykorzystać całego urlopu macierzyńskiego przed porodem.

Po porodzie przysługuje pracownicy urlop macierzyński w części, która nie została jeszcze faktycznie wykorzystana. Pracodawca odlicza od całego wymiaru urlopu macierzyńskiego okres, który został już wykorzystany przed porodem. Okres ten może różnić się od wnioskowanego przed porodem ze względu na przesunięcie daty porodu.

 

(Rzeczpospolita, PiŚ z 23.11.2012 r., str. D7)

 

 

ODPOWIEDŹ ZUS

Z 25 PAŹDZIERNIKA 2012 R.

W SPRAWIE OPŁACANIA SKŁADEK OD ŚWIADCZEŃ NA REHABILITACJĘ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH REALIZOWANYCH Z ZFRON W ZAKŁADACH, KTÓRE UTRACIŁY STATUS ZPCHR

(992900/400-246/2012/WUK)

 

W odpowiedzi na pismo z (…) w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczeń na rehabilitację zawodową, społeczną oraz leczniczą osób niepełnosprawnych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w zakładach które utraciły status zakładu pracy chronionej, po uzyskaniu stanowiska Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Departament Ubezpieczeń i Składek Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych uprzejmie wyjaśnia.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskiwany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek nie uwzględnia się wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków – art. 18 ust. 2 ustawy. Podstawy nie stanowią również przychody wymienione w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 23 powołanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek wyłączone zostały środki otrzymywane w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej na rehabilitację zawodową, społeczną oraz leczniczą osób niepełnosprawnych, na podstawie odrębnych przepisów, z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych albo zakładowego funduszu aktywności, z wyłączeniem wynagrodzeń finansowanych ze środków tych funduszy. W świetle brzmienia powołanego przepisu, aby środki z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych przekazywane pracownikom mogły być wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, muszą zostać spełnione łącznie warunki:

W przypadku utraty statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności § 2 ust. 1 pkt 23 powołanego rozporządzenia nie ma zastosowania.

W odniesieniu do pytania drugiego Departament uprzejmie wyjaśnia, że środki otrzymywane przez pracowników w przypadku, jeśli płatnik nie jest zakładem pracy chronionej lub zakładem aktywności zawodowej stanowią również podstawę wymiaru składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Bowiem podstawę wymiaru składek na te fundusze stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, bez stosowania ograniczenia do 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, odpowiednio zgodnie z:

Dla rozstrzygnięcia istnienia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych istotna jest data otrzymania środków, tj. uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

 

(Rzeczpospolita, PiŚ z 15.11.2012 r., str. D8)