Od 1 stycznia 2016 r. zlecenia będą oskładkowane
Od przyszłego roku zleceniobiorca pracujący na podstawie kilku umów
zleceń, będzie musiał opłacać składki od tych, których podstawa wymiaru jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę. Jeśli jednak łączna podstawa wymiaru składek z umów zleceń lub
zlecenia z innym tytułem do ubezpieczeń wyniesie co najmniej kwotę równą
minimalnemu wynagrodzeniu, wówczas zleceniobiorca nie będzie musiał odprowadzać
składek od każdej umowy zlecenia. Tak stanowi ustawa z 23 października 2014 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1831). To istotna zmiana w porównaniu do stanu
dotychczasowego, gdyż aktualnie osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń,
obowiązkowo objęta jest ubezpieczeniami
emerytalno–rentowymi z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak
dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i
rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów, albo też zmienić
tytuł ubezpieczeń. W praktyce możliwość tę wykorzystuje się w ten sposób, że
wybiera się umowę z najniższą podstawą wymiaru składek po to, by płacić
niewielkie składki ZUS. Zabieg taki pozwala na znaczne ograniczenie kosztów
pracy, gdyż pełne składki płacone są jedynie ze wskazanej umowy zlecenia (z
reguły zawartej na najniższą kwotę), zaś od pozostałych zleceń opłacana jest
jedynie składka zdrowotna. Ma to jednak swoje konsekwencje w razie choroby,
utraty pracy (brak prawa do zasiłku dla bezrobotnych) oraz emerytury. Powyższa
nowelizacja przepisów ma pomóc zmniejszyć szarą strefę.
1 września 2015
r. nauczyciele zarobią więcej
Obowiązujące
od nowego roku szkolnego stawki określa rozporządzenie MEN z 11 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia
zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
(Dz. U. z 2015 r., poz. 868).
Od 17 lipca br.
jest nowy wniosek o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy
Nowy
formularz zawiera rozporządzenie MSW z 8 czerwca 2015 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt
czasowy (Dz. U. z 2015 r., poz. 934).
15 lipca 2015 r.
zmienił się katalog prac wzbronionych młodocianym
Stało
się to na mocy rozporządzenia RM z 5 czerwca 2015 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich
zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz. U. z 2015 r., poz. 929), które
dostosowuje dotychczas obowiązujące przepisy do zmodyfikowanych unijnych
systemów klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin,
opierających się na zharmonizowanym
globalnie systemie klasyfikacji i oznakowania chemikaliów (GHS) na szczeblu
międzynarodowym. W związku z powyższym zmiany rozporządzenia krajowego objęły
przede wszystkim załącznik nr 1 w dziale II „Prace w narażeniu na szkodliwe
działanie czynników chemicznych, fizycznych i biologicznych”. Dotychczasowy
wykaz prac wzbronionych młodocianym, stanowiący kazuistyczne wyszczególnienie
rodzajów prac przy wykonywaniu których może dojść do narażenia na szkodliwe
działanie czynników biologicznych, został uzupełniony o prace w narażeniu na
działanie ołowiu i jego związków oraz azbestu. Ponadto prace wzbronione
młodocianym ze względu na narażenie na szkodliwe działanie czynników
chemicznych zostały określone poprzez wymienienie klas i kategorii zagrożenia,
wraz z odpowiadającymi im zwrotami „H” wskazującymi rodzaj zagrożenia. Z kolei
przy pracach w narażeniu na szkodliwe działanie pyłów wprowadzono odesłanie do
przepisów wykonawczych w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin,
czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
w środowisku pracy. Zaś w odniesieniu do prac w narażeniu na szkodliwe
działanie czynników biologicznych został wprowadzony ogólny zakaz wykonywania
przez młodocianych takich prac zakwalifikowanych do 3 i 4 grupy zagrożenia. W
tym zakresie dotychczasowe enumeratywne wyliczenie konkretnych prac
narażających na kontakt z czynnikami biologicznymi należącymi do 3 i 4 grupy
zagrożenia utrzymano jako przykładowe.