Od 1
stycznia 2016 r. będą elektroniczne zwolnienia lekarskie
Stanie się to za sprawą ustawy z 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o
świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1066). Samo
wystawianie zaświadczenia lekarskiego, według wzoru ustalonego przez ZUS,
odbywać się będzie przez skrzynkę podawczą ZUS. W tym celu
uprawniony lekarz będzie musiał korzystać z kwalifikowanego certyfikatu lub
zaufanego profilu ePUAP oraz – za pomocą
systemu teleinformatycznego udostępnionego bezpłatnie przez ZUS – stworzyć specjalny profil informacyjny, w
którym będzie mógł przeglądać historię poprzednich zwolnień lekarskich (np.
kiedy, na jaki okres i z powodu jakiego schorzenia zostały wystawione). Samo
zwolnienie lekarskie będzie mogło być wystawione w trzech formach:
zaświadczenia elektronicznego (dokument standardowy), wydruku wystawionego
zaświadczenia (na żądanie chorego oraz gdy z informacji na profilu informacyjnym lekarza będzie
wynikało, że płatnik składek nie ma swojego profilu informacyjnego, na którym
ZUS udostępnia wystawione zaświadczenia lekarskie) oraz na formularzu
zaświadczenia lekarskiego wydrukowanym z systemu teleinformatycznego (gdy
lekarz nie będzie mógł wystawić go elektronicznie, np. z powodu przerwy w
dostępie do internetu). Lekarz na swoim profilu
informacyjnym będzie miał dostęp do danych ubezpieczonego, jego płatników
składek, a także członków rodziny – jeżeli zwolnienie z pracy związane będzie z
koniecznością sprawowania osobistej opieki nad członkiem rodziny.
Zupełnie
nowe będą też zasady doręczania zaświadczeń lekarskich płatnikom składek. Co do
zasady będzie się to odbywało przez skrzynkę podawczą ZUS na profil
informacyjny płatnika składek, dzięki czemu będzie miał on wgląd do wystawionego zaświadczenia jeszcze tego samego
dnia. Jedynie gdy płatnik składek nie będzie posiadał profilu, wydruk
zaświadczenia dostarczy sam ubezpieczony.
Także od 1
stycznia 2016 r. zlecenia będą oskładkowane
Od przyszłego roku zleceniobiorca pracujący na podstawie kilku umów
zleceń, będzie musiał opłacać składki od tych, których podstawa wymiaru jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę. Jeśli jednak łączna podstawa wymiaru składek z umów zleceń lub
zlecenia z innym tytułem do ubezpieczeń wyniesie co najmniej kwotę równą
minimalnemu wynagrodzeniu, wówczas zleceniobiorca nie będzie musiał odprowadzać
składek od każdej umowy zlecenia. Tak stanowi ustawa z 23 października 2014 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1831). To istotna zmiana w porównaniu do stanu
dotychczasowego, gdyż aktualnie osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń,
obowiązkowo objęta jest ubezpieczeniami emerytalno–rentowymi z tego tytułu, który powstał
najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta
ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub
wybranych tytułów, albo też zmienić tytuł ubezpieczeń. W praktyce możliwość tę
wykorzystuje się w ten sposób, że wybiera się umowę z najniższą podstawą wymiaru
składek po to, by płacić niewielkie składki ZUS. Zabieg taki pozwala na znaczne
ograniczenie kosztów pracy, gdyż pełne składki płacone są jedynie ze wskazanej
umowy zlecenia (z reguły zawartej na najniższą kwotę), zaś od pozostałych
zleceń opłacana jest jedynie składka zdrowotna. Ma to jednak swoje konsekwencje
w razie choroby, utraty pracy (brak prawa do zasiłku dla bezrobotnych) oraz
emerytury. Powyższa nowelizacja przepisów ma pomóc zmniejszyć szarą strefę.
Od 1 września
2015 r. nauczyciele zarobią więcej
Obowiązujące
od nowego roku szkolnego stawki określa rozporządzenie MEN z 11 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia
zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
(Dz. U. z 2015 r., poz. 868).
Od 14 sierpnia
br. nastąpiły zmiany w urlopach z tytułu rodzicielstwa
Stało się to za
sprawą ustawy z 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z
ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1066), której część przepisów weszła w
życie już z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia. Na ich podstawie rozszerzony został katalog przypadków, w których pracownik – ojciec
dziecka może przejąć niewykorzystaną przez pracownicę – matkę część urlopu
macierzyńskiego. Do dotychczasowej przesłanki uzasadniającej takie przejęcie,
jaką jest zgon pracownicy – matki dziecka, dołączyły dwie nowe, tj. porzucenie
przez nią dziecka oraz legitymowanie się orzeczeniem o niezdolności do
samodzielnej egzystencji, gdy stan jej zdrowia uniemożliwia sprawowanie
osobistej opieki nad dzieckiem, po wykorzystaniu przez pracownicę 8 tygodni
tego urlopu po porodzie.
Największą
jednak zmianą jest przyznanie pracownikowi – ojcu dziecka prawa do skorzystania
z urlopu macierzyńskiego (oraz w konsekwencji także z dodatkowego urlopu
macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego) lub z niewykorzystanej ich części w
wymienionych wyżej sytuacjach także wówczas, gdy matka dziecka nie była
ubezpieczona. Jeśli zatem nieubezpieczona matka dziecka umrze, porzuci dziecko
lub posiada orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji i stan jej
zdrowia uniemożliwia jej sprawowanie osobistej opieki nad dzieckiem, pracownik –
ojciec ma prawo do urlopów z tytułu rodzicielstwa na warunkach i w okresie, w
którym z tych urlopów mogłaby korzystać matka dziecka będąca pracownicą.
To bardzo istotna zmiana, ponieważ
dotychczas urlopy macierzyńskie i rodzicielskie przysługujące pracownikowi –
ojcu dziecka były pochodną urlopu macierzyńskiego pracownicy – matki.
12 sierpnia 2015
r. zmieniło się rozporządzenie dotyczące czynników chemicznych
Konkretnie
chodzi zaś o rozporządzenie MZ z 24 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu
pracy czynników chemicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1097), które modyfikuje
definicję czynnika chemicznego stwarzającego zagrożenie. Od tej daty jest nim:
·
czynnik
chemiczny, który spełnia kryteria klasyfikacji zawarte w którejkolwiek z klas
zagrożeń fizycznych lub zagrożeń dla zdrowia człowieka określonych w
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16
grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i
mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz
zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008,
s. 1, z późn. zm.), bez względu na to, czy został
zaklasyfikowany,
·
czynnik
chemiczny, który nie spełnia powyższych kryteriów klasyfikacji, który z uwagi na
swoje właściwości fizykochemiczne lub oddziaływanie na człowieka oraz sposób, w
jaki jest stosowany lub obecny w miejscu pracy, może stwarzać ryzyko dla
bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników,
·
każdy
czynnik chemiczny oraz pył, dla którego ustalono wartości najwyższych
dopuszczalnych stężeń.
Od 11 sierpnia br.
zmieniło się rozporządzenie w sprawie substancji chemicznych
Stało
się to na mocy rozporządzenia MZ z 24 lipca 2015 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub
procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku
pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 1090), które zastępuje dotychczasowe pojęcia:
„substancji chemicznych zaklasyfikowanych
jako rakotwórcze lub mutagenne” oraz „mieszanin zawierających takie substancje
w stężeniach powodujących ich klasyfikację jako rakotwórczych lub mutagennych”
odpowiednio:
·
substancjami
chemicznymi spełniającymi kryteria klasyfikacji jako rakotwórcze lub mutagenne kategorii 1A lub 1B
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z
dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania
substancji i mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i
1999/45/WE oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L
353 z 31.12.2008, str. 1),
·
mieszanin
zawierających substancje wymienione powyzej w
stężeniach powodujących spełnienie kryteriów klasyfikacji mieszaniny jako
rakotwórczej lub mutagennej kategorii 1A lub 1B zgodnie z rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008.