1 marca 2016 r. zmienią się uprawnienia matek
porzucających dzieci
Przewiduje
je ustawa z 24 lipca 2015 r. o zmianie
ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz.
1268), która stanowi, iż w razie porzucenia dziecka przez pracownicę lub
umieszczenia go, na podstawie orzeczenia sądu, w pieczy zastępczej, w zakładzie
opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym albo w zakładzie
rehabilitacji leczniczej, pracownicy nie przysługuje część urlopu
macierzyńskiego przypadająca po dniu porzucenia dziecka albo umieszczenia
dziecka w pieczy zastępczej, w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie
pielęgnacyjno-opiekuńczym albo w zakładzie rehabilitacji leczniczej. W żadnym
jednak wypadku urlop macierzyński po porodzie nie może wynosić mniej niż 8
tygodni.
Od 22 lutego 2016 r. mniejsze
uprawnienia matek rezygnujących z wychowywania dziecka lub oddających je innej
osobie w celu przysposobienia
Stanowi o
nich ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz
niektórych innych ustaw (Dz. . z 2015 r., poz. 1220), która przewiduje, iż
jeśli matka rezygnuje z wychowywania dziecka i oddaje je innej osobie w celu
przysposobienia, albo gdy dziecko zostaje umieszczone, na podstawie orzeczenia
sądu, w pieczy zastępczej, w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie
pielęgnacyjno-opiekuńczym albo w zakładzie rehabilitacji leczniczej, matce nie
przysługuje część urlopu macierzyńskiego przypadająca po dniu oddania dziecka
albo umieszczenia go w pieczy zastępczej, w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w
zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym albo w zakładzie rehabilitacji leczniczej.
Także i w tym wypadku urlop macierzyński po porodzie nie może wynosić mniej niż
8 tygodni.
Także od 22
lutego 2016 r. nastąpią zmiany w zatrudnieniu terminowym
Stanowi o nich ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks
pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1220). Zmiany
dotyczyć będą m.in.:
·
likwidacji umów zawieranych na czas wykonania określonej pracy,
·
możliwości ponownego zawarcia umowy na okres próbny z tym samym
pracownikiem, jeśli ma być on zatrudniony przy pracy innego rodzaju lub po
upływie co najmniej 3 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy
o prace, jeśli zatrudnienie ma dotyczyć tego samego rodzaju pracy,
·
limitowania zarówno liczby, jak i czasu trwania zatrudnienia terminowego
(łączna liczba umów na czas określony nie może przekroczyć 3, zaś okres zatrudnienia
na tej podstawie nie może przekroczyć 33 miesięcy),
·
powyższych limitów nie stosuje się jedynie do umów o pracę zawartych na
czas określony w celu: zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
nieobecności w pracy, wykonywania prac o charakterze dorywczym lub sezonowym, wykonywania
pracy przez okres kadencji oraz w przypadku gdy pracodawca wykaże obiektywne przyczyny leżące po jego
stronie - jeżeli ich zawarcie w
danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i
jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy
(w tym ostatnim przypadku w terminie 5 dni pracodawca musi zawiadomić
właściwego okręgowego inspektora pracy, o zawarciu umowy wraz ze wskazaniem
przyczyn jej zawarcia; niedopełnienie tego obowiązku stanowi wykroczenie),
·
zrównania okresów wypowiedzenia umów zawartych na czas określony i
nieokreślony (tj. ich uzależnienie wyłącznie od okresu zatrudnienia u danego
pracodawcy),
·
możliwości zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie
wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia,
·
możliwości domagania się przez pracownika zatrudnionego na czas określony
przywrócenia do pracy w razie rozwiązania przez pracodawcę umowy z naruszeniem
przepisów o rozwiązywaniu umów bez wypowiedzenia – pod warunkiem, iż nie
upłynął jeszcze termin, do którego miała trwać umowa i okres ten nie jest
krótki.
Od 2
stycznia 2016 r. łatwiej będzie łączyć pracę z życiem rodzinnym
Stanie się to za sprawą
ustawy z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1268), która upraszcza i uelastycznia
system urlopów związanych z opieką nad dziećmi oraz dostosowuje pozostałe uprawnienia
związane z rodzicielstwem do potrzeb pracowników-rodziców. Zlikwidowany zostanie
dodatkowy urlop macierzyński i dodatkowy urlop na warunkach urlopu
macierzyńskiego, w związku z czym wśród urlopów związanych z opieką nad
dzieckiem pozostaną jedynie:
·
urlop macierzyński (20 tygodni – przy urodzeniu jednego dziecka przy
jednym porodzie oraz w zwiększonym wymiarze w razie urodzenia więcej niż
jednego dziecka – maksymalnie do 37 tygodni),
·
urlop na
warunkach urlopu macierzyńskiego (wymiar jak dla urlopu macierzyńskiego, ale
stosowane jest ograniczenie wiekowe dziecka do ukończenia 7 lat lub 10 przy
odroczonym obowiązku szkolnym, jak obecnie),
·
urlop
rodzicielski (32 tygodnie – przy urodzeniu jednego dziecka przy jednym
porodzie, a 34 tygodnie w pozostałych przypadkach, urlop przysługuje do końca
roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat),
·
urlop
ojcowski (w wymiarze do 2 tygodni, nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko
24 miesięcy),
·
urlop
wychowawczy (w wymiarze 36 miesięcy, na okres nie dłuższy niż do ukończenia
przez dziecko 6 lat).
Od 1
stycznia 2016 r. będą elektroniczne zwolnienia lekarskie
Stanie się to za sprawą ustawy z 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o
świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1066). Samo
wystawianie zaświadczenia lekarskiego, według wzoru ustalonego przez ZUS,
odbywać się będzie przez skrzynkę podawczą ZUS. W tym celu
uprawniony lekarz będzie musiał korzystać z kwalifikowanego certyfikatu lub
zaufanego profilu ePUAP oraz – za pomocą
systemu teleinformatycznego udostępnionego bezpłatnie przez ZUS – stworzyć specjalny profil informacyjny, w
którym będzie mógł przeglądać historię poprzednich zwolnień lekarskich (np.
kiedy, na jaki okres i z powodu jakiego schorzenia zostały wystawione). Samo
zwolnienie lekarskie będzie mogło być wystawione w trzech formach:
zaświadczenia elektronicznego (dokument standardowy), wydruku wystawionego
zaświadczenia (na żądanie chorego oraz gdy z informacji na profilu informacyjnym lekarza będzie
wynikało, że płatnik składek nie ma swojego profilu informacyjnego, na którym
ZUS udostępnia wystawione zaświadczenia lekarskie) oraz na formularzu
zaświadczenia lekarskiego wydrukowanym z systemu teleinformatycznego (gdy
lekarz nie będzie mógł wystawić go elektronicznie, np. z powodu przerwy w
dostępie do internetu). Lekarz na swoim profilu
informacyjnym będzie miał dostęp do danych ubezpieczonego, jego płatników
składek, a także członków rodziny – jeżeli zwolnienie z pracy związane będzie z
koniecznością sprawowania osobistej opieki nad członkiem rodziny.
Zupełnie
nowe będą też zasady doręczania zaświadczeń lekarskich płatnikom składek. Co do
zasady będzie się to odbywało przez skrzynkę podawczą ZUS na profil informacyjny
płatnika składek, dzięki czemu będzie
miał on wgląd do wystawionego zaświadczenia jeszcze tego samego dnia. Jedynie
gdy płatnik składek nie będzie posiadał profilu, wydruk zaświadczenia dostarczy
sam ubezpieczony.
Także od 1
stycznia 2016 r. zlecenia będą oskładkowane
Od przyszłego roku zleceniobiorca pracujący na podstawie kilku umów
zleceń, będzie musiał opłacać składki od tych, których podstawa wymiaru jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę. Jeśli jednak łączna podstawa wymiaru składek z umów zleceń lub
zlecenia z innym tytułem do ubezpieczeń wyniesie co najmniej kwotę równą
minimalnemu wynagrodzeniu, wówczas zleceniobiorca nie będzie musiał odprowadzać
składek od każdej umowy zlecenia. Tak stanowi ustawa z 23 października 2014 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1831). To istotna zmiana w porównaniu do stanu
dotychczasowego, gdyż aktualnie osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń,
obowiązkowo objęta jest ubezpieczeniami emerytalno–rentowymi z tego tytułu, który powstał
najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta
ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub
wybranych tytułów, albo też zmienić tytuł ubezpieczeń. W praktyce możliwość tę
wykorzystuje się w ten sposób, że wybiera się umowę z najniższą podstawą wymiaru
składek po to, by płacić niewielkie składki ZUS. Zabieg taki pozwala na znaczne
ograniczenie kosztów pracy, gdyż pełne składki płacone są jedynie ze wskazanej
umowy zlecenia (z reguły zawartej na najniższą kwotę), zaś od pozostałych
zleceń opłacana jest jedynie składka zdrowotna. Ma to jednak swoje konsekwencje
w razie choroby, utraty pracy (brak prawa do zasiłku dla bezrobotnych) oraz
emerytury. Powyższa nowelizacja przepisów ma pomóc zmniejszyć szarą strefę.
11 września 2015
r. powstanie Rada Dialogu Społecznego
Statuuje
ją ustawa z 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach
dialogu społecznego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1240). Ma być ona forum trójstronnej
współpracy pracowników, pracodawców oraz rządu. Do zadań Rady należeć będzie:
·
prowadzenie
dialogu w celu zapewnienia
warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia konkurencyjności
polskiej gospodarki i spójności społecznej,
·
działanie na
rzecz realizacji zasady partycypacji i solidarności społecznej w zakresie
stosunków zatrudnienia,
·
działanie na
rzecz poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk oraz strategii
społeczno-gospodarczych, a także budowania wokół nich społecznego porozumienia
w drodze prowadzenia przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu
organizacji pracowników i pracodawców oraz strony rządowej,
·
wspieranie prowadzenia
dialogu społecznego na wszystkich szczeblach jednostek samorządu
terytorialnego.
Najważniejsze kompetencje Rady będą
polegały na:
·
wyrażaniu
opinie i zajmowaniu stanowisk,
·
opiniowaniu
projektów założeń projektów ustaw oraz projektów aktów prawnych,
·
inicjowanie procesu
legislacyjnego.
Od 1 września br.
nauczyciele bez podwyżek
Obowiązujące
od nowego roku szkolnego stawki określa rozporządzenie MEN z 11 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia
zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
(Dz. U. z 2015 r., poz. 868).
Z tą samą datą
(1 września 2015 r.) zmieniły się zasady odbywania praktycznej nauki zawodu
Przewiduje
je rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2015 r., poz. 1183), które dopuszcza
organizowanie praktycznej nauki zawodu w formie zajęć praktycznych lub – w
technikum i szkole policealnej – w formie praktyk zawodowych. Same zajęcia
praktyczne mogą odbywać się u pracodawców, na zasadach dualnego systemu
kształcenia, na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, zawartej pomiędzy
młodocianym a pracodawcą lub umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej pomiędzy
dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu.
Zajęcia praktyczne organizuje się w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Jedynie w przypadkach uzasadnionych specyfiką danego zawodu mogą być
organizowane także w okresie ferii letnich. W takim wypadku odpowiedniemu
skróceniu ulega czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów
odbywających te zajęcia. Rozporządzenie określa ponadto minimalną liczbę godzin
zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców na zasadach dualnego systemu
kształcenia.
Także od 1 września
br. pracownik młodociany otrzyma niższe wynagrodzenie
Wynagrodzenie pracownika młodocianego w okresie nauki zawodu jest ściśle
związane z wysokością przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej w poprzednim kwartale, gdyż stanowi procentową wartość z tej kwoty. W
konsekwencji więc ogłoszona przez Prezesa GUS w komunikacie z 11 sierpnia 2015 r. (M.P. z 2015
r., poz. 720) obniżka przeciętnego
wynagrodzenia w drugim kwartale 2015 r., spowodowała automatycznie obniżenie
również miesięcznego wynagrodzenia pracowników młodocianych. Przeciętne
wynagrodzenie w drugim kwartale 2015 r. wynosi bowiem 3854,88 zł, podczas gdy w
pierwszym kwartale wynosiło ono 4054,89 zł, co stanowi spadek wartości o 200,01
zł. W konsekwencji od 1 września wynagrodzenie pracowników młodocianych wynosi:
·
w pierwszym
roku nauki (nie mniej niż 4%) – 154,20 zł,
·
w drugim
roku nauki (nie mniej niż 5%) – 192,74 zł,
·
w trzecim
roku nauki (nie mniej niż 6%) – 231,29 zł.
Wysokość
składek na ubezpieczenia społeczne pracowników młodocianych od 1 września do 30
listopada 2015 r. będzie wynosiła:
·
w pierwszym
roku nauki:
o
ubezpieczenie
emerytalne – 15,05 zł (zarówno płatnik, jak i ubezpieczony),
o
ubezpieczenie
rentowe – 10,02 zł (płatnik), 2,31 zł (ubezpieczony),
o
ubezpieczenie
chorobowe – 3,78 (ubezpieczony);
·
w drugim
roku nauki:
o
ubezpieczenie
emerytalne – 18,81 zł (zarówno płatnik, jak i ubezpieczony),
o
ubezpieczenie
rentowe – 12,53 zł (płatnik), 2,89 zł (ubezpieczony),
o
ubezpieczenie
chorobowe – 4,72 (ubezpieczony);
·
w trzecim
roku nauki:
o
ubezpieczenie
emerytalne – 22,57 zł (zarówno płatnik, jak i ubezpieczony),
o
ubezpieczenie
rentowe – 15,03 zł (płatnik), 3,47 zł (ubezpieczony),
o
ubezpieczenie
chorobowe – 5,67 (ubezpieczony).
Od 1
września 2015 r. mniej dorobią także emeryci
Obniżenie wysokości
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w drugim kwartale 2015 r. spowodowało
również automatyczne zmniejszenie możliwości zarobkowania emerytów i rencistów.
Ci bowiem, w myśl ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, mogą bez ryzyka zmniejszenia świadczenia, uzyskać
przychód w kwocie stanowiącej maksymalnie 70% ostatniego przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy. Gdyby zaś uzyskany przez
nich przychód przekroczył 130% ww. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy oraz renty
rodzinnej, ulega zawieszeniu. Skoro zaś Prezes GUS w komunikacie z 11 sierpnia
2015 r. (M.P. z 2015 r., poz. 720) ogłosił, iż przeciętne wynagrodzenie w
drugim kwartale 2015 r. wyniosło 3854,88 zł (a więc jest niższe o 200,01 zł od
przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale 2015 r., które wynosiło 4054,89
zł), w związku z tym kwota przychodu odpowiadająca 70% przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia od 1 września 2015 r. wynosi 2698,50 zł (do 31 sierpnia kwota ta wynosiła 2838,50 zł),
natomiast kwota przychodu odpowiadająca 130% przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia będzie wynosiła 5011,40
zł (do 31 sierpnia 5271,40 zł).
Od 1 września br. niższe wpłaty na
PFRON
Kolejną
konsekwencją obniżenia przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2015 r.
jest automatyczne zmniejszenie wysokości wpłat na PFRON, które stanowią iloczyn
40,65% tego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem
zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w
wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych (art. 21 ust.
1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz. U. z 2011 r,. Nr 127, poz. 721 ze zm.).