Od 1 lipca 2016
r. można otrzymać refundację pensji pracownika, którego niepełnosprawność
powstała w trakcie zatrudnienia u obecnego pracodawcy
Możliwość
taką przewiduje ustawa z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2015 r.
poz. 1886). Znowelizowane przepisy można stosować niezależnie od daty
przedstawienia przez pracownika orzeczenia (tj. przed lub po dniu 1 lipca br.).
Ważna jest jedynie data powstania niepełnosprawności (wytyczne Biura
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych z 10 grudnia 2015 r., znak:
BON-I.52315.58.2016.LK). Nowe zasady refundacji stosuje się do dofinansowań
należnych za okresy przypadające od 1 lipca 2016 r.
18 czerwca 2016
r. weszła w życie nowa ustawa o delegowaniu pracowników
Chodzi
o ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach
świadczenia usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 868), która określa m.in. zasady:
·
delegowania
pracowników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach świadczenia usług,
·
kontroli
przestrzegania przepisów o delegowaniu pracowników oraz realizacji obowiązków
informacyjnych związanych z delegowaniem pracowników,
·
współpracy
z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania
pracowników na terytorium RP i z tego terytorium,
·
ochrony
pracowników delegowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i z tego
terytorium,
·
postępowania
związanego z realizacją wniosków o powiadomienie o decyzji w sprawie nałożenia
na pracodawcę delegującego pracownika z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz o egzekucję
takiej kary lub grzywny.
Od 10 czerwca
2016 r. obowiązują nowe wymagania dla urządzeń i systemów ochronnych
przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej
Określa
je rozporządzenie MR z 6 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla urządzeń i systemów
ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej (Dz.
U. z 2016 r., poz. 817), które określa:
·
wymagania
w zakresie projektowania i budowy dla urządzeń i systemów ochronnych
przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej, sprzętu
zabezpieczającego, sterującego i regulacyjnego przeznaczonego do użytku poza
atmosferą potencjalnie wybuchową, który wymagany jest lub przyczynia się do
bezpiecznego funkcjonowania urządzeń i systemów ochronnych wobec zagrożeń
wybuchowych, oraz komponentów, które są częścią urządzeń i systemów ochronnych,
·
procedury
oceny zgodności dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w
atmosferze potencjalnie wybuchowej, sprzętu zabezpieczającego, sterującego i
regulacyjnego przeznaczonego do użytku poza atmosferą potencjalnie wybuchową,
który wymagany jest lub przyczynia się do bezpiecznego funkcjonowania urządzeń
i systemów ochronnych wobec zagrożeń wybuchowych, oraz komponentów, które są
częścią urządzeń i systemów ochronnych,
·
zakres
dokumentacji technicznej dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do
użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej, sprzętu zabezpieczającego,
sterującego i regulacyjnego przeznaczonego do użytku poza atmosferą
potencjalnie wybuchową, który wymagany jest lub przyczynia się do bezpiecznego
funkcjonowania urządzeń i systemów ochronnych wobec zagrożeń wybuchowych, oraz
komponentów, które są częścią urządzeń i systemów ochronnych,
·
sposób
oznakowania urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w
atmosferze potencjalnie wybuchowej, sprzętu zabezpieczającego, sterującego i
regulacyjnego przeznaczonego do użytku poza atmosferą potencjalnie wybuchową,
który wymagany jest lub przyczynia się do bezpiecznego funkcjonowania urządzeń
i systemów ochronnych wobec zagrożeń wybuchowych, oraz komponentów, które są
częścią urządzeń i systemów ochronnych,
· elementy deklaracji zgodności.
Od 10 czerwca
2016 r. proste zbiorniki ciśnieniowe produkowane seryjnie muszą spełniać
szczególne wymagania
Z
tym dniem bowiem weszło w życie rozporządzenie MR z 2 czerwca 2016 r. w sprawie
prostych zbiorników ciśnieniowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 812), które określa:
·
wymagania
dla prostych zbiorników ciśnieniowych produkowanych seryjnie,
·
procedury
oceny zgodności,
·
zakres
dokumentacji technicznej zbiorników,
·
sposób
oznakowania zbiorników,
·
elementy
deklaracji zgodności.
Rozporządzenie
znajduje zastosowanie do dowolnych spawanych zbiorników o nadciśnieniu
wewnętrznym wyższym od 0,5 bara, przeznaczonych do przechowywania powietrza lub
azotu, nieogrzewanych płomieniem oraz spełniających łącznie następujące
warunki:
·
części
i zespoły mające wpływ na wytrzymałość zbiornika poddawanego ciśnieniu są
wykonane ze stali jakościowej niestopowej lub z aluminium niestopowego lub ze
stopów aluminium nieutwardzalnych przez starzenie,
·
składa
się z następujących elementów:
o
części
walcowej o przekroju kołowym zamkniętej dnami wypukłymi o wypukłości
skierowanej na zewnątrz lub dnami płaskimi będącymi figurami obrotowymi o tej
samej osi, co oś części walcowej,
o
z
dwóch den wypukłych o wypukłości skierowanej na zewnątrz i będących figurami
obrotowymi o tej samej osi,
·
najwyższe
ciśnienie robocze zbiornika nie przekracza 30 barów, a iloczyn najwyższego
ciśnienia roboczego i pojemności zbiornika (PS × V) nie przekracza 10 000 barów
x litr,
·
najniższa
temperatura robocza zbiornika nie jest niższa niż ‒50°C, a najwyższa
temperatura robocza zbiornika nie jest wyższa niż 300°C dla zbiorników
stalowych oraz 100°C dla zbiorników z aluminium lub jego stopów.
Od 9 czerwca br.
dźwigi muszą spełniać nowe wymagania
Określa
je rozporządzenie MR z dnia 3 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla dźwigów i
elementów bezpieczeństwa dźwigów (Dz. U. z 2016 r., poz. 811), które określa
m.in.:
·
wymagania
dotyczące:
o
dźwigów
stale obsługujących budynki i budowle,
o
elementów
bezpieczeństwa do dźwigów stale obsługujących budynki i budowle,
·
procedury
oceny zgodności,
·
zakres
dokumentacji technicznej dźwigów i elementów bezpieczeństwa dźwigów stale
obsługujących budynki i budowle,
·
sposób
oznakowania dźwigów i elementów bezpieczeństwa do dźwigów stale obsługujących
budynki i budowle,
·
elementy
deklaracji zgodności.
Od 4 czerwca
2016 r. PIP ma więcej zadań
Stało
się to za sprawą ustawy z 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy
oraz ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie
równego traktowania (Dz. U. z 2016 r., poz. 691). Chodzi przede wszystkim o
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/54/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r.
w sprawie środków ułatwiających korzystanie z praw przyznanych pracownikom w
kontekście swobodnego przepływu pracowników (Dz. Urz. UE L 128 z 30.04.2014 r.,
str. 8). Od wejścia w życie nowelizacji, tj. od 4 czerwca 2016 r., obowiązki
PIP zwiększyły się o:
·
udzielanie
porad w celu wspierania równego traktowania obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej i państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu
(EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy korzystają z
prawa swobodnego przepływu pracowników oraz członków ich rodzin w zakresie:
o
dostępu
do zatrudnienia,
o
warunków
zatrudnienia i pracy, w szczególności w odniesieniu do wynagrodzenia,
rozwiązania umowy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz – w przypadku utraty
pracy – powrotu do pracy lub ponownego zatrudnienia,
o
dostępu
do przywilejów socjalnych i podatkowych,
o
zasad
członkostwa w związkach zawodowych oraz korzystania z czynnego i biernego prawa
wyborczego do przedstawicielstw pracowniczych, w tym organów związków
zawodowych i rad pracowników,
o
dostępu
do szkoleń,
o
dostępu
do zasobów mieszkaniowych,
o
dostępu
do kształcenia, nauki zawodu oraz szkolenia zawodowego dla dzieci pracowników,
o
pomocy
udzielanej przez urzędy pracy.
Ponadto
PIP przy realizacji powyższych zadań współdziała ze związkami zawodowymi,
organizacjami pracodawców, organami samorządu załogi, radami pracowników,
społeczną inspekcją pracy, publicznymi służbami zatrudnienia w rozumieniu przepisów o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Równego
Traktowania oraz z organami administracji państwowej, w szczególności z
organami nadzoru i kontroli nad warunkami pracy oraz naczelnikami urzędów
skarbowych, a także z Policją, Strażą Graniczną, Służbą Celną, Zakładem
Ubezpieczeń Społecznych i organami samorządu terytorialnego. W uzasadnionych
przypadkach PIP ma prawo występować do organów administracji publicznej, w tym
naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych, a także Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych oraz innych właściwych podmiotów z wnioskiem o
udzielenie informacji niezbędnych do udzielenia porad w powyższym zakresie.