Od 1 stycznia 2016 r. zlecenia będą oskładkowane
Od przyszłego roku zleceniobiorca pracujący na podstawie kilku umów
zleceń, będzie musiał opłacać składki od tych, których podstawa wymiaru jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę. Jeśli jednak łączna podstawa wymiaru składek z umów zleceń lub
zlecenia z innym tytułem do ubezpieczeń wyniesie co najmniej kwotę równą
minimalnemu wynagrodzeniu, wówczas zleceniobiorca nie będzie musiał odprowadzać
składek od każdej umowy zlecenia. Tak stanowi ustawa z 23 października 2014 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1831). To istotna zmiana w porównaniu do stanu
dotychczasowego, gdyż aktualnie osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń,
obowiązkowo objęta jest ubezpieczeniami emerytalno–rentowymi z tego tytułu, który powstał
najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta
ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub
wybranych tytułów, albo też zmienić tytuł ubezpieczeń. W praktyce możliwość tę
wykorzystuje się w ten sposób, że wybiera się umowę z najniższą podstawą wymiaru
składek po to, by płacić niewielkie składki ZUS. Zabieg taki pozwala na znaczne
ograniczenie kosztów pracy, gdyż pełne składki
płacone są jedynie ze wskazanej umowy zlecenia (z reguły zawartej na najniższą
kwotę), zaś od pozostałych zleceń opłacana jest jedynie składka zdrowotna. Ma
to jednak swoje konsekwencje w razie choroby, utraty pracy
(brak prawa do zasiłku dla bezrobotnych) oraz emerytury. Powyższa nowelizacja
przepisów ma pomóc zmniejszyć szarą strefę.
Z dniem 1
czerwca 2015 r. zmienią się wymagania dla urządzeń ciśnieniowych i ich zespołów
Przewiduje
je rozporządzenie MG z 11 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń
ciśnieniowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 244), które dla przeprowadzenia oceny
zgodności określa kategorie w funkcji wzrastającego poziomu zagrożenia z
uwzględnieniem dwóch grup płynów. Pierwsza z nich obejmuje płyny w postaci
substancji lub mieszanin zaklasyfikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16
grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i
mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz
zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.
Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1), zaś w grupie drugiej znajdują się
pozostałe płyny nieokreślone w pierwszej grupie.
Od 1 kwietnia 2015
r. z badań lekarskich skorzysta kolejny pracodawca
Takie
udogodnienie przewiduje ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r., poz. 1662), która zmienia treść
art. 229 k.p. Od daty wejścia w życie przepisów
ustawy wstępnym badaniom lekarskim nie będą podlegały także osoby przyjmowane do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni
po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy,
jeżeli przedstawią pracodawcy aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na
badania lekarskie,
a pracodawca ten stwierdzi, że warunki te odpowiadają
warunkom występującym na danym stanowisku pracy, z
wyłączeniem osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych.
Od tej samej daty podstawą dopuszczenia do pracy
jest orzeczenie lekarskie wraz ze skierowaniem na badania
W związku ze zmianą art. 229 k.p.,
modyfikacji uległo także z dniem 1 kwietnia br. rozporządzenie MZiOS z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań
lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad
pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w
Kodeksie pracy (Dz. U. Nr
69, poz. 332 ze zm.). Stało się to na podstawie rozporządzenia MZ z 26 marca 2015 r. zmieniającego powyższe rozporządzenie (Dz. U. z 2015 r.,
poz. 457). Od tej daty zdolność pracownika do pracy
potwierdzana jest orzeczeniem (a nie jak dotychczas – zaświadczeniem) lekarskim.
Co istotne, dokument ten nie zawiera informacji umożliwiających porównanie
warunków pracy u dotychczasowego (poprzedniego) i
kolejnego pracodawcy. Są one zawarte w skierowaniu na badania lekarskie
(załącznik nr 3 do rozporządzenia zmieniającego),
które musi zawierać m.in. opis warunków pracy
uwzględniający informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy czynników niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia
lub czynników uciążliwych i innych wynikających ze sposobu wykonywania pracy, z podaniem wielkości narażenia oraz aktualnych
wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tym
stanowisku/stanowiskach – należy wpisać nazwę czynnika/czynników i
wielkość/wielkości narażenia. Powyższe wskazuje, iż oba dokumenty (tj. zarówno
orzeczenie lekarskie, jak i skierowanie na badania lekarskie) muszą być
okazywane łącznie, aby potencjalny pracodawca mógł ocenić, czy warunki
występujące na danym stanowisku pracy w jego
zakładzie, odpowiadają warunkom panującym u poprzedniego (aktualnego)
pracodawcy. Za taką interpretacją przemawia również fakt, iż Wzór orzeczenia
lekarskiego, stanowiący załącznik nr 1 do
rozporządzenia zmieniającego, w samym tytule dokumentu wyraźnie odnosi się do konkretnego (tj. pochodzącego ze wskazanej daty) skierowania
na badania lekarskie, stanowiącego podstawę wydania danego orzeczenia
lekarskiego. Również § 2 ust. 5 zmienionego rozporządzenia stanowi, iż badania
profilaktyczne kończą się orzeczeniem lekarskim stwierdzającym brak
przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku albo
istnienie przeciwwskazań do pracy na określonym
stanowisku – w warunkach pracy opisanych w
skierowaniu na badania lekarskie. W związku z powyższym należy uznać, że
informacje zawarte w obu ww. dokumentach nawzajem się uzupełniają, a w
konsekwencji powinny być przedstawiane łącznie.
Również 1 kwietnia 2015
r. wzrosła kwota odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy
Stało się to na mocy Obwieszczenia MPiPS z 26
lutego 2015 r. w prawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu
wypadku przy pracy lub choroby zawodowej (M.P. z 2015
r., poz. 251). Zgodnie z tym aktem w okresie od 1 kwietnia br. do 31 marca 2016
r. kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy
lub choroby zawodowej wynoszą:
·
757 zł za
każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu oraz z tytułu
zwiększenia tego uszczerbku co najmniej o 10 punktów procentowych,
·
13.242 zł z
tytułu orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy
oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji ubezpieczonego, także jeśli
powstała ona wskutek pogorszenia się stanu zdrowia rencisty,
·
68.102 zł,
gdy do jednorazowego odszkodowania uprawniony jest małżonek lub dziecko zmarłego
ubezpieczonego lub rencisty oraz 13.242 zł z tytułu zwiększenia tego
odszkodowania przysługującego na każde z tych dzieci,
·
34.051 zł,
gdy do jednorazowego odszkodowania uprawniony jest członek rodziny zmarłego
ubezpieczonego lub rencisty inny niż małżonek lub dziecko oraz 13.242 zł z
tytułu zwiększenia tego odszkodowania przysługującego na drugiego i każdego
następnego uprawnionego,
·
13.242 zł,
gdy obok małżonka lub dzieci do jednorazowego odszkodowania uprawnieni są
równocześnie inni członkowie rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty,
każdemu z nich niezależnie od odszkodowania przysługującego małżonkowi lub
dzieciom.