Od 1 stycznia 2016 r. zlecenia będą oskładkowane
Od przyszłego roku zleceniobiorca pracujący na podstawie kilku umów
zleceń, będzie musiał opłacać składki od tych, których podstawa wymiaru jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę. Jeśli jednak łączna podstawa wymiaru składek z umów zleceń lub
zlecenia z innym tytułem do ubezpieczeń wyniesie co najmniej kwotę równą
minimalnemu wynagrodzeniu, wówczas zleceniobiorca nie będzie musiał odprowadzać
składek od każdej umowy zlecenia. Tak stanowi ustawa z 23 października 2014 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1831). To istotna zmiana w porównaniu do stanu
dotychczasowego, gdyż aktualnie osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń,
obowiązkowo objęta jest ubezpieczeniami
emerytalno–rentowymi z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak
dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i
rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów, albo też zmienić
tytuł ubezpieczeń. W praktyce możliwość tę wykorzystuje się w ten sposób, że
wybiera się umowę z najniższą podstawą wymiaru składek po to, by płacić
niewielkie składki ZUS. Zabieg taki pozwala na znaczne ograniczenie kosztów
pracy, gdyż pełne składki płacone są jedynie ze wskazanej umowy zlecenia (z
reguły zawartej na najniższą kwotę), zaś od pozostałych zleceń opłacana jest
jedynie składka zdrowotna. Ma to jednak swoje konsekwencje w razie choroby,
utraty pracy (brak prawa do zasiłku dla bezrobotnych) oraz emerytury. Powyższa
nowelizacja przepisów ma pomóc zmniejszyć szarą strefę.
Z dniem 1
czerwca 2015 r. zmienią się wymagania dla urządzeń ciśnieniowych i ich zespołów
Przewiduje
je rozporządzenie MG z 11 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń
ciśnieniowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 244), które dla przeprowadzenia oceny
zgodności określa kategorie w funkcji wzrastającego poziomu zagrożenia z
uwzględnieniem dwóch grup płynów. Pierwsza z nich obejmuje płyny w postaci
substancji lub mieszanin zaklasyfikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16
grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i
mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz
zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.
Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1), zaś w grupie drugiej znajdują się
pozostałe płyny nieokreślone w pierwszej grupie.
Od 1 maja 2015 r. szerszy katalog cudzoziemców,
którzy mogą pracować bez zezwolenia
Z
tym dniem weszło w życie rozporządzenie MPiPS z 21
kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy
cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez
konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U. z 2015 r., poz. 588), które rozszerzyło
katalog osób, które mogą wykonywać pracę na terytorium
Polski bez zezwolenia oraz zmieniło zasady wydawania przez powiatowe urzędy
pracy zezwoleń na pracę. Z konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę, na
cały rok kalendarzowy, zostali zwolnieni uczestnicy studiów stacjonarnych oraz
doktoranckich.
Także od 1 maja br. zmieniły się zasady wydawania informacji przez
starostów w sprawie zatrudnienia cudzoziemca
Stało się to na mocy rozporządzenia MPiPS z 1 kwietnia 2015
r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz. U. 2015 r., poz.
543), które wprowadziło dwuetapowość postępowania poprzedzającego
wydanie informacji starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych
zatrudniającego, powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi. Pierwszy etap
dotyczy ograniczonego kręgu osób (Polaków i cudzoziemców), wśród których PUP
poszukuje kandydatów spełniających wymagania określone w ofercie pracy. Po
dokonaniu tej selekcji PUP kieruje ich do pracodawcy, po czym – w oparciu o wyniki
przeprowadzonej wśród tej grupy rekrutacji – wyda informację. Jeśli jednak PUP
nie zidentyfikowałby odpowiednich kandydatów, wówczas informuje o braku
możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy, na podstawie której
wojewoda może zezwolić na pracę cudzoziemca. Dopiero w drugim etapie – za zgodą pracodawcy – PUP skieruje do niego osoby
bezrobotne i poszukujące pracy, które nie są objęte pierwszeństwem dostępu do
rynku pracy.