STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO W GŁÓWNYM
INSPEKTORACIE PRACY
(GPP- 471/ 4560-741 /08/PE)
Departament Prawny Głównego Inspektoratu
Pracy uprzejmie informuje, iż zgodnie z art. 675 § 1 i 2 kodeksu
pracy telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje
pracę regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji
elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną i
przekazuje wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej.
Zgodnie zaś z art. 2 pkt
5 ustawy
z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczna (Dz.U.
z 2002 r., Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.) środkami
komunikacji elektronicznej są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia
teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające
indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykonywaniu transmisji danych
między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztą elektroniczną.
Z kolei system teleinformatyczny to
zespół współpracujących z sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania,
zapewniający przetwarzanie i przechowywaniem, wysyłanie i odbieranie danych
przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci
urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z 21 lipca 2000. r. - Prawo
telekomunikacyjne (Dz.U. z 2001 r., Nr 73, poz. 852 z
późn. zm.).
Można więc w oparciu o przyjętą w
kodeksie legalną definicję telepracy i telepracownika
wyróżnić następujące, szczególne cechy pracy takiego pracownika polegające na:
·
świadczeniu
pracy regularnie poza zakładem pracy,
·
z
wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej,
·
przekazywaniu
wyników pracy pracodawcy zwłaszcza za pośrednictwem takich środków.
Ustosunkowując się do Pani pytania nie
sposób nie uwzględnić w tym zakresie uzasadnienia projektu noweli
wprowadzającej do kodeksu pracy regulacje związane z telepracą. Wskazano w nim
bowiem, że kryterium rozgraniczającym telepracę i klasyczny stosunek pracy jest
sposób rozliczania się przez pracownika z wykonanej pracy poprzez środki
komunikacji elektronicznej. Wszakże w treści art. 675 § 2 kodeksu
pracy posłużono się zwrotem "w szczególności", który sugeruje, że
rozliczanie się z wyników pracy nie musi następować wyłącznie drogą
elektroniczną, to nie mniej jednak taka forma powinna zdecydowanie przeważać
przy tego rodzaju pracy.
Takie zresztą jest ratio legis wprowadzonych przepisów o
telepracy, gdzie znaczenie decydujące ma sposób wykonywania pracy z
wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Predestynowana do tego jest
więc zwłaszcza praca twórcza, naukowa, czy koncepcyjna w takich specjalnościach
jak dziennikarstwo, marketing, usługi prawnicze, tłumaczenia itd. Należy bowiem
pamiętać, że telepraca związana jest ze szczególną organizacją pracy w firmie,
co już samo w sobie nie pozwala na stosowanie jej do wszelkiego rodzaju
stanowisk, z którymi wiąże się wykorzystywanie środków komunikacji
elektronicznej.
W tym zakresie Departament Prawny
podtrzymuje swoje stanowisko
z dnia 1 listopada 2007 r. (GPP-401-4560-/07/PE), w którym
wskazano, że dopuszczalność zatrudnienia przedstawiciela handlowego
(świadczącego pracę regularnie poza siedzibą pracodawcy) w formie telepracy
zależy od tego, czy praca wykonywana jest z wykorzystaniem środków komunikacji
elektronicznej.
Jeśli bowiem zadania tego pracownika
obejmują np. poszukiwanie klientów firmy drogą elektroniczną, czy też z
wykorzystaniem telefonu albo sprzedaż produktów pracodawcy za pośrednictwem
sieci internetowej, to należy przyjąć, że zatrudnienie tego pracownika w formie
telepracy jest prawnie dopuszczalne. Inaczej będzie jednak w przypadku typowych
przedstawicieli handlowych, których praca polega na pracy w terenie i wyjazdach
do klientów pracodawcy, czy poszukiwaniu potencjalnych klientów w formie kontaktów
bezpośrednich. Takie świadczenie pracy, zdaniem Departamentu, nie może być
uznane za wykonywanie jej z wykorzystywaniem środków komunikacji
elektronicznej, gdyż jej istotą jest budowanie osobistych relacji z
dotychczasowymi i potencjalnymi klientami. Tym samym praca ta nie może być
świadczona w formie telepracy. Nie zmienia tego również fakt przekazywania do
siedziby pracodawcy drogą elektroniczną codziennych raportów np. o ilości
odbytych spotkań, czy przyjętych zamówień, ponieważ nie jest to zmaterializowany
wynik ich pracy, a raczej swoiste sprawozdanie z wykonanych zadań.
Niewątpliwie zaś specyfika pracy
przedstawicieli handlowych pozwala na zatrudnianie ich w zadaniowym systemie
czasu pracy, którego wprowadzenie związane jest bardzo często z utrudnioną
kontrolą pracownika w trakcie realizacji powierzonych zadań. Poza tym, przy
tego rodzaju pracach dla pracodawcy bardziej istotny od samego pozostawania
pracownika na stanowisku pracy jest jej efekt przekładany np. na ilość
napływających do pracodawcy zamówień.
Piotr
Wojciechowski
wicedyrektor
Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy